Khamis, 3 Mac 2011

MOTOR GP 2011

MOTOR GP 2011
Kempen 2010 masih segar dalam ingatan, tetapi sudah fokus telah beralih ke 2011. Dengan Test rasmi pertama dalam persiapan untuk musim baru akan datang selepas pusingan final tahun di Valencia kembali pada bulan November, kegembiraan di musim 800cc terakhir sebelum pengenalan batas kapasiti enjin 1000C pada tahun 2012 hanya menambah menjangkakan bahawa musim 2011 akan menjadi salah satu untuk menikmati.
Melihat pesaing terkemuka untuk tajuk MotoGP 2011 World Champion Jorge Lorenzo membela akan berada di garis depan, kerana ia bertujuan untuk menggariskan statusnya sebagai kuasa dominan baru. Setelah begitu konsisten tahun 2010 dan finishing 16 daripada 18 pusingan di podium di M1 nya, pengendara kilang Yamaha dipaparkan tahap kematangan yang jauh lebih baik berbanding dengan kempen sebelum kelas pertama.
Sebagai opts Lorenzo untuk kesinambungan dengan Yamaha dua saingan utamanya naik dengan pasukan baru pada tahun 2011. Casey Stoner menjadi pelumba kilang HRC dan memaparkan di Test Valencia mengisyaratkan pada apa yang minat langsung dengan RC212V, sementara Valentino Rossi telah mengisi kerusi Australia di Ducati sebagai semua-Itali perlawanan-up menambah grid menarik. Rossi mungkin tidak selesa dinikmati sebagai pengantar untuk mesin baru sebagai Stoner lakukan untuk Honda, tetapi seperti terbukti track record World Champion sembilan kali dia dapat diharapkan akan mendorong keras pada Desmosedici datang tarikh 20 Mac pukul Losail.
Seiring dengan Lorenzo, Dani Pedrosa akan berharap dapat keuntungan dari kestabilan yang tersisa dengan set-up yang sama pada 2011, dan 2010 runner-up akan musim keenam pasukan kilang Honda. Setelah penantang Lorenzo terpanjang sampai cedera melanda menjelang akhir tahun 2010, pemandangan Pedrosa akan tegas ditetapkan pada kelas satu tajuk utama.
Sebanyak 'atas empat' yang terus dibicarakan dalam satu bracket, jurang di belakang mereka sedang menutup semua masa dan ada sejumlah pengendara yang tidak hanya akan yakin dari membobol elit itu, tetapi yang telah terbukti mereka mempunyai keupayaan untuk berjalan di depan.
Andrea Dovizioso menikmati musim terbaik di kelasnya utama untuk tarikh pada tahun 2010 dan akan tetap di pasukan kilang Honda, Ben Spies Rookie of the Year dan memperoleh naik Yamaha kilang serta melayani kenyataan bakatnya dalam apa yang merupakan tahun debutnya, dan tentu saja Nicky Hayden adalah bekas Juara Dunia yang dipaparkan perasaan yang jauh lebih baik pada Desmosedici di musim kedua dengan Ducati. Marco Simoncelli juga sangat mengesankan dalam kempen pertama di kelas MotoGP, dan tahun 2011 akan naik kilang yang disokong RC212V pasukan San Carlo Honda Gresini.
Colin Edwards mempunyai banyak pengalaman MotoGP dan akan terus dengan pasukan Rakasa Yamaha Tech 3, sementara Loris Capirossi dan Randy de Puniet keduanya kempen berpengalaman dan akan bersaing untuk menyesuaikan terpantas ke Desmosedici daripada pasukan Pramac Racing. Balik untuk musim kedua mereka masing-masing dan bersemangat untuk membuat kemajuan akan Héctor Barbera (Páginas Amarillas Aspar), Álvaro Bautista (Rizla Suzuki) dan Hiroshi Aoyama (San Carlo Honda Gresini).
Besar bunga juga akan mencetuskan oleh pengenalan tiga pemandu baru untuk kategori. Toni Elías, pemenang Moto2 perdana Kejohanan Dunia, membuat kembali ke kelas utama dengan sementara LCR Honda pemula Cal Crutchlow (Rakasa Yamaha Tech 3) dan Karel Abraham (Cardion ab Motoracing) membuat berpindah dari Superbikes dan Moto2 masing-masing.
Rasmi MotoGP Test di Sepang pada 1 Februari akan memberikan penunjuk lebih lanjut tentang kemajuan tiap pemandu individu dan pasukan, dan anda dapat mengikuti pra-musim di motogp.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan